De start ligt bij het aanbieden van jouw website aan Google. Vanaf hier weet de zoekmachine jouw website te vinden en kan het grote indexeren beginnen. Hoe groter jouw website wordt, des te beter jouw vindbaarheid op lange termijn zal worden.
SEO is continue blijven optimaliseren. Google vertelt nooit exact hoe de algoritmes werken en hoe je met jouw website hier perfect op in kunt spelen. Wél geven zij aan welke updates zij doorvoeren en hierop moet je dus kunnen voorsorteren. Vanuit eigen ervaringen weet ik inmiddels aan welke knoppen ik wel en ook zeker niet moet draaien.
De tendens rondom SEO is vaak dat het resultaat lang op zich laat wachten. Het duurt bij nieuwe content in een zoekmachine als Google vaak tot wel zes maanden voordat je eindelijk rankt op de positie waar je hoort. Daarentegen is dit wél de meest duurzame optie, aangezien je niet zomaar van de ene op de andere dag verdrongen kan worden. Bovendien zijn de klikken naar jouw platform gratis, ongeacht het aantal bezoekers.
Hoe lager het zoekverkeer rondom een bepaalde zoekterm, hoe eenvoudiger het is om sneller te ranken op een bepaalde zoekterm. Vaak zijn dit zogeheten longtail keywords, wat neerkomt op zoektermen met meer dan drie woorden. Ook locatie specifieke zoektermen zijn relatief eenvoudig om snel én goed vindbaar op te worden.